Liiketapaamiset

Yleisiä muistisääntöjä bisnestapaamiseen:

yrityksen isännälle tai emännälle

  • Valmistaudu. Perehdy käsiteltäviin aiheisiin ja vieraaseen. Jos hän edustaa toista yritystä, perehdy yritykseen.
  • Ole ajoissa paikalla, jos tapaaminen on sovittu ennakolta. Hyvien tapojen mukaan ainoastaan liian varhain tulleet voi huoletta jättää odottamaan.
  • Osoita hyvien tapojen hallintaa ja mene vierastasi vastaan, ellei työskentelypisteesi ole kaukana eteis- tai odotustiloista. Hyvin kohtelias isäntä auttaa vierastaan myös riisumaan päällysvaatteet. Mikäli vieras saatetaan työtiloihisi, nouse kättelemään. Istuudu vasta vieraasi jälkeen, ellet ole nainen.
  • Keskity vieraaseesi. Tapaamisen aikana on kohteliasta olla vastaanottamatta muita ihmisiä, vieraita tai henkilökuntaa – tai edes puheluita. (Tämä sääntö ei tosin päde kaikissa maissa.)
  • Isännöivänä osapuolena tehtäväsi on huolehtia aikataulun noudattamisesta. Tapaamisen päätyttyä kohtelias isäntä tai emäntä saattaa vieraansa vähintään ovelleen, mutta voi saattaa hänet eteistiloihin asti.

yrityksessä vierailevalle

  • Sovi tapaamisesta. Hyviä tapoja ja toisten työrauhaa kunnioittava ei tunkeudu ilmoittamatta edes ystävänsä työtiloihin, ellei kyseessä ole hätätilanne.
  • Valmistaudu. Perehdy käsiteltäviin aiheisiin ja yritykseen, tapaamisen luonteesta riippuen myös isäntään.
  • Ole täsmällinen. Itsensä odotuttaminen on tylsää, mutta myös liian varhainen ilmaantuminen voi olla epämiellyttävä yllätys.
  • Käytä vastaanoton, sihteerin ja yleisten tilojen palveluja; ne ovat vierailijoita varten. Siispä ilmoittaudu ennen tapaamista ja odota yleisissä tiloissa. Muista riisua päällysvaatteesi.
  • Jos sinua ei tulla noutamaan, käy koputtamassa oveen. Koputa, vaikka ovi olisikin auki. Käy sisään ja istuudu vasta, kun saat siihen luvan.
  • Mikäli tiloihin saapuu tapaamisen aikana muita ihmisiä, osoita hallitsevasi etiketti ja nouse tervehtimään heitä. Muista myös nousta ensimmäisenä, kun tapaaminen on päättynyt.

Vaikka kansainvälistä yrityskulttuuria hallitsevat väljästi samat piirteet lähes kaikkialla, kunkin maan omat kulttuuriset käytänteet ilmenevät erityisesti johtamistavoissa, neuvottelutottumuksissa ja yleisessä vuorovaikutuksessa. Tällaisten erityspiirteiden perusteella yrityskulttuurissa voi vallita esimerkiksi ihmiskeskeisyys tai asiakeskeisyys, virallisuus tai epävirallisuus (sis. suhtautuminen muodollisuuteen ja täsmällisyyteen) taikka välittömyys tai pidättyvyys. Jälleen on korostettava, että virallisuus ja hillitty suhtautuminen ovat varmempi valinta kuin avoimuus, rempseys ja välittömyys.

Yrityskulttuurien ja ulkomaisten kulttuurien erityispiirteistä kerromme mielellämme lisää!