Edustava bisnespukeutuminen

Ulkoinen olemus luo ensivaikutelman, jonka merkitys tiedetään jo yleisesti. Vaikuttava ensiesiintyminen takaa paremman kuulluksi tulemisen ja menestyksekkäämmän vuorovaikutuksen. Yrityskulttuurissa tällaisia tilanteita ovat etenkin työhaastattelut ja muut tärkeät kohtaamiset mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa

Yrityskulttuuriin liittyy vahvasti mielikuvien luominen ja ylläpitäminen, imagon hallinta. Tähän liittyen ei ole samantekevää, mitä yrityksen jäsenet olemuksellaan viestivät, kuinka he pukeutuvat ja käyttäytyvät. Mitä kansainvälisempi yritys on, sitä enemmän sen on kiinnitettävä huomiota imagoonsa ja tunnettava hyvän tavan mukainen etiketti.

Kansainvälinen yrityskulttuuri on suomalaista yrityskulttuuria konservatiivisempaa. Tämä on syytä ottaa huomioon myös pukeutumisessa, oltiinpa kotikentillä tai kaukomailla.

 Vinkkejä:

Miehellä varmin vaatetus on laadukas ja muodollinen puku, joka on väriltään hillitty, tummansininen tai harmaa. Kauluspaidat puolestaan voi valita vapaammin, oman värimaailman mukaan. Muista, ettei puvun kanssa käytetä vaaleita sukkia tai kenkiä edes kesällä.

Klassiset vaihtoehdot ovat myös naiselle varmin valinta: jakkupuku ja neutraalit värit sopivat jokaiselle. Tärkeää on muistaa, ettei pukeudu liian paljastavasti. Vaikka vierailijoiden ei ulkomailla tarvitsekaan pukeutua koko vartalon peittäviin asuihin maissa, joissa naiset niin yleisesti tekevät, vierailta edellytetään silti säädyllisyyttä. Asujen on hyvä pitää ainakin olkapäät ja polvet peitettyinä.

Erityisesti ulkomailla hyvää pukeutumista pidetään kunnioittavana eleenä toisia kohtaan. On suurempi virhe alipukeutua kuin ylipukeutua. Hyvänä sääntönä voi muistaa, että muodollinen pukeutumistyyli on helpompi muuttaa epäviralliseksi kuin epämuodollinen viralliseksi. Oikean pukeutumisetiketin saa viime kädessä selville vasta kohdemaan ja yrityskulttuurin ilmapiiriä tarkkailemalla ja isäntiensä esimerkkiä seuraamalla.

Bisnestapaamisissa ei pidä luopua muodollisuudesta kokonaan edes vapaa-ajan tapahtumissa. Sen sijaan värejä voi käyttää vapaammin ja ilmaista niiden avulla persoonallisuuttaan ja parhaita puoliaan

Monikulttuurisuus tuo pukeutumiseen vivahteita. Kun tietää säännöt, pukeutumiskoodeja voi rikkoa hallitusti. Sama oikeus hallittuun rikkomiseen pätee myös kotikentillä: jos yrityskulttuurin tunnusmerkkinä on trendikkyys, taiteellisuus tai muu poikkeavuus, fiksu osallistuja sopeutuu tässäkin odotuksiin – ja osaa räväyttää! Nämäkään yrityskulttuurit eivät silti pelaa vain omilla säännöillään: ulkopuolinen osallistuja tuo aina mukanaan yhteisten pelisääntöjen vaatimuksia.

Beauty Colors –värianalyytikkomme opastaa oikeanlaiseen, imagoa kohentavaan pukeutumiseen, ja ratkaisee tyylikysymykset bisnestapaamisen kuin bisnestapaamisen osalta. Me osaamme neuvoa, kuinka tuoda mukaan trendikkyyttä ja nuorekkuutta menettämättä tyylin asiallisuutta, tai kuinka olla perinteinen ilman tylsää konservatiivisuutta.

Ota yhteyttä!